Naměřené signály nebyly defektní, ale…

Samotné diagnostické přístroje mnohdy nestačí. Výsledky jejich měření totiž nemusí být vždy jednoznačné a k jejich rozluštění je potřeba i něco navíc – např. zkušenosti. A vedle těch z vlastní praxe mohou diagnostikům pomoci i zkušenosti samotných výrobců shrnuté do různých technicko- informačních databází…

Dnešní případ je zdánlivě jednoduchý, nedokázalo jej však vyřešit několik autoservisů včetně jednoho značkového. Také proto bylo při příjezdu specialistů z APM Automotive diagnostikované vozidlo již zapadané prachem – zjevný důkaz, že je to už hodně dlouho, co naposledy jezdilo. Motor byl odstrojený, hlavní kabelové svazky rozmotané a na čelním skle ležely dvě řídící jednotky na odzkoušení. „Z toho všeho bylo jasné, že auto podstoupilo už mnoho léčebných, avšak neúspěšných ´procedur´. Před námi tak stála další velká výzva,“ začínají vyprávět diagnostici Miroslav Lucák a František Vaněk.

Diagnostikované vozidlo: Škoda Octavia II, 1.6 16V, r.v. 2006, kód motoru BSE, na tachometru 103 000 km

Popis závady: Motor nejde vytočit přes 5000 otáček, má slabý výkon a nepravidelný chod (otáčky se tzv. houpou). Navíc na přístrojové desce je aktivní diagnostická kontrolka a občas prosvěcuje i kontrolka mazání.

Pátrání po závadě: Podle výpovědí zasvěcených se v první fázi závada projevovala jen nahodile a sporadicky, nyní je však trvalá a projeví se okamžitě po nastartování. Na protokolu z výpisu paměti závad diagnostickým testerem se neustále opakuje údaj: 16725 – snímač polohy vačkového / klikového hřídele: nevěrohodný signál

Diagnotika team v akci: Než se vozu ujali diagnostičtí specialisté AutoPROFITEAMu, byly u vozu vyměněny oba snímače otáček, proměřena kabeláž a vyzkoušeny dvě řídící jednotky. Zároveň prý byla provedena kontrola některých součástí motoru. Postavení rozvodů i impulsního kola ke snímačům otáček bylo v pořádku stejně jako stav oleje nebo komprese. „Proto jsme začali ověřovat pravdivost chybového hlášení,“ vysvětluje Miroslav Lucák s tím, že k vozu připojil osciloskop AutoScop 3 a změřil, co se děje na snímačích otáček:

1
Motor běží na volnoběh. Žlutý signál – klikový hřídel, modrý signál – vačkový hřídel. Pro zvětšení klikněte.

2„Naměřené signály nebyly defektní. Dalo by se říci, že jejich tvar byl v pořádku.BOSCH ESI TRONIC Pro posouzení vzájemné polohy obou signálů jsme ale využili informační systém BOSCH ESI TRONIC, díky kterému se nám podařilo určit, že je rozvod posunutý, přesněji že klika za sebou táhne vačku,“ popisuje Miroslav Lucák, jak spolu s kolegou případ nečekaně rychle vyřešil. Rozebrání motoru pak odhalilo závažné mechanické poškození – vydřený vačkový hřídel a jeho uložení.

3  

Obrázky rozebraného motoru: 4   5   6

Závěr: „Vydřený vačkový hřídel se v uložení křížil a to způsobovalo posunutí na rozvodu motoru. Co přesně způsobilo takové mechanické poškození u poměrně „mladého“ vozu, se můžeme jen domýšlet.Mohl to být špatný olej, žádný olej, porucha olejového čerpadla, zanesené mazací kanály nebo …,“uzavírají Miroslav Lucák a František Vaněk a upozorňují, že právě proto je pravidelná kontrola oleje i celého systému mazání motoru tak důležitá.


[show-team exclude=’3642′ category=’diagnostika‘ layout=’grid‘ style=’img-square,img-white-border,text-left,img-left,normal-float‘ display=’photo,website,position,social,email,telephone,name‘]