Zbytečná výměna snímače
Následující případ v podstatě není nijak záludný. Poslouží spíše k zamyšlení, kolik času a peněz může servis stát, pokud se skloubí vadný díl se špatným úsudkem servisu při diagnostice. A také jak může osciloskop ušetřit servisu čas a peníze …
Vozidlo a závady
Opel Vectra B 1.8 16V – Na začátku byl telefonát od zákazníka s autem, které nešlo nastartovat. Nepojízdný vůz byl tedy odtažen do servisu, kde po načtení ŘJ motoru řídící jednotka motoru hlásila chybu snímače otáček. Tamní mechanici proto koupili a namontovali nový snímač, ale auto stále nešlo nastartovat. Na řadu tedy přišla kontrola kabeláže, kterou mechanici proměřili multimetrem – všechno prý bylo v pořádku, ale motor prostě nenaskočil. A tak se servis obrátil na mne …
Jde se do akce:
Po mém příjezdu do servisu je rovněž začal načtením paměti závad, kde se objevilo hlášení: závada P0335 = chybějící signál snímače otáček. Na tomto typu vozidla je použitý klasický induktivní snímač viz. vzor v systému Bosch ESITronic.
Připojil jsem tedy osciloskop a měřil signál ze snímače otáček na patici jednotky – žádný signál.
Následovala kontrola kabeláže – tentokrát ale pod zátěží žárovkou. A tato kontrola už odhalila přerušenou kabeláž ve svazku, evidentně prokousanou od kuny. Po opravě kabeláže ale auto stále nešlo nastartovat. Odpojil jsem tedy konektor u snímače a měřil znovu osciloskopem, tentokrát pouze snímač bez připojení do jednotky a opět byl bez jakéhokoliv signálu.
Překvapivé rozuzlení:
Po dotazu na majitele servisu co je tam za snímač a kde ho kupovali, jsem se dozvěděl, že nový snímač otáček kupovali „levnější v Polsku“. Naštěstí ještě nestačili vyhodit ten starý, takže stačilo v rychlosti napojit piny tohoto snímače na osciloskop a simulovat zuby setrvačníku šroubovákem. Sice nelze nasimulovat v ruce přesnou podobu signálu ze setrvačníku, ale i přesto snímač začal okamžitě indukovat napětí, a hned bylo jasné, že výměna byla zbytečná. A navíc také, že levnější díl z Polska prostě nefungoval, jak by měl.
Vůz tedy nakonec ze servisu odjel s původním snímačem otáček a skutečně potřebnou a tedy účtovatelnou byla jen diagnostika a oprava poškozené kabeláže. A to přesto, že mechanici na autě strávili spoustu času. Kdo vozy Opel zná, dobře ví, že zrovna u těchto motorů je ke snímači otáček opravdu špatný přístup, a proto jeho výměna zabere zhruba tři hodiny.
Shrnutí provedených úkonů pak ukazuje, že servis v tomto případě určitě nemohl vydělat …
Výměna snímače |
3 hod |
Diagnostika, měření a oprava kabeláže |
1 hod |
Výměna snímače zpátky |
3 hod |
+ Reklamace nefunkčního snímače |
??? |
Závěr:
Uvedený případ ukazuje, že investice do kvalitního diagnostického vybavení může mechanikům usnadnit práci a ušetřit čas. A také, že se ne vždy vyplatí objednávat levné, ale nekvalitní díly z pochybných zdrojů …
Autor článku:
[show-team ids=’3642′ category=’autoprofiteam‘ layout=’grid‘ style=’img-square,text-left,img-left,normal-float‘ display=’photo,website,position,social,location,email,telephone,name‘]