Není barva jako barva

 

Také po jarním přechodu hradecké prodejny APM Automotive pod křídla sesterské společnosti Stahlgruber CZ pokračuje technicko-servisní podpora tamních zákazníků diagnostickými specialisty servisního konceptu AutoPROFITEAM. Okolní servisy ji náležitě využívají a jejich zájem o technickou podporu (školení) či pomoc s konkrétním vozem (měření…) je čím dál větší. Důkazem byla i nedávná prosba firmy RN Pneuservis – Autoservis o pomoc při řešení problému se starty ´dvojkové´ Fabie s dieselovou jedna-čtyřkou.

 

Vozidlo: ŠKODA FABIA II 1.4 TDI PD (59 kW) – 5J2, kód motoru BMS, vstřikování Bosch EDC 17 U01
Příznaky: Vůz byl dotažen ze zahraničí s poškozeným motorem. Závada byla zjevná, takže následovala demontáž, oprava a následná montáž. Už při prvním pokusu o start bylo ale zřejmé, že na autě není něco v pořádku. Problémem byly z praxe dostatečné známé příliš dlouhé studené i teplé starty. Mechanici tedy kontrolovali snímače, kabeláž, napájení a kostry. Pro jistotu objednali i nový snímač vačkového hřídele, na který si systém stěžoval v paměti závad a který na pohled vypadal jako mírně poškozený.

 

Jde se do akce:

V první řadě navazuji komunikaci s ŘJ motoru přes diagnostiku Bosch, která hlásí:

2016 11 APM praxe Fabia schéma 1

Při takových projevech je třeba sledovat BNH kanál 4 / 4. parametr. Neměnící se hodnota „0“ společně s popisovanými problémy při startu znamená, že synchronizace klikového hřídele vůči vačkovému hřídeli je mimo toleranci naprogramovanou řídící jednotkou motoru. Signály tedy nejsou v pořádku. Dále je možné mechanické poškození snímacích dílů, poškozený svazek, chybějící napájení apod.

2016 11 APM praxe Fabia schéma 2

 

Dále jsem použil můj oblíbený osciloskop, který často odhalí i jindy neviditelné nesrovnalosti. Na naměřené křivce je vidět, že úroveň signálů je v pořádku. Zaměříme se tedy na protnutí – synchronizaci.

2016 11 APM praxe Fabia schéma 3 

Při podobném měření je vždy důležité mít po ruce vzorový oscilogram, který napoví, kde je problém. V tomto případě jsem měl štěstí, protože jsem před nedávnem měřil stejné auto s podobným problémem. Zjistil jsem tedy, že dle vzoru je signál jiný, než má být. Jak je možné, že auto tedy vůbec chytne a jede normálně?

 

Mám zkušenost, že u většiny motorů se systémem Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska) stačí řídící jednotce signál alespoň z jednoho snímače otáček – klika nebo vačka. Tedy pokud je signál z kliky v pořádku a z vačky ne, tento fakt je zjištěn při startování. Start motoru je sice delší, ale lze nastartovat a jet. Dle výrobce systému a tipu závady to pak může být někdy na přístrojové desce indikováno chybovou kontrolkou.

 

2016 11 APM praxe Fabia snimačS ohledem na měření jsme se tedy více zaměřili na samotný snímač vačky, u nějž mě poněkud zarazila černá barva na konektoru. Tyto snímače vačky mají 3 piny: osazení napájení a kostry bývá u všech shodné, ale první fáze musí odpovídat kódu motoru. V tomto případě ale dle katalogu objednaný nový snímač nerozlišil kódy motoru BMS a BNV a považoval je za shodné. V praxi jsou ale uvedené systémy zcela rozdílné – liší se emisní generací, řídící jednotkou, systémem snímaní poloh apod.

 

Majitel servisu ale ještě našel původní snímač s šedivou koncovkou konektoru. Zkusili jsme jej tedy opět namontovat do vozu a znovu měřit:

2016 11 APM praxe Fabia schéma 4

S původním snímačem už auto fungovalo bez problémových startů. BNH v kanále 4 / 4. Parametr též ukazoval v toleranci řídící jednotky.

Závěr:

Na tomto případu jsem chtěl upozornit, že někdy je důležité dbát i zdánlivě nepodstatné detaily jako je třeba barva konektorů snímačů. Při výběru snímače vačky se musí dbát i na správné barevné označení konektorů! V tomto případě právě tento detail – navíc při výměně prováděné ´pouze pro jistotu´ – způsobil nečekané problémy.


Autor článku:

[show-team ids=’3643′ category=’autoprofiteam‘ layout=’grid‘ style=’img-square,text-left,img-left,normal-float‘ display=’photo,website,position,social,location,email,telephone,name‘]